سه شنبه , 16 خرداد 1402
امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که نام شرکت اپل را نشنیده باشد. این شرکت طرفداران پر و پا قرص و همچنین مخالفان شدید خود را در دنیای تکنولوژی دارد.
ساچین آگاروال، مهندس اسبق شرکت اپل در طول مدت چهار ساله همکاری خود با این شرکت بزرگ، تجربهها و نکات بسیار مهم و تأثیرگذاری را برای موفقیت در دنیای تکنولوژی آموخته است. بدون شک دانستن این نکات برای بسیاری از مدیران و کارآفرینان مفید و تأثیرگذار خواهد بود، به همین جهت در ادامه به بررسی این نکات کلیدی مدیریت که اپل را به بزرگترین شرکت در زمینه تکنولوژی بدل ساخته، میپردازیم.
در شرکت اپل این مهندسان شرکت هستند که عهدهدار طراحی محصولات، تبلیغات، کمپینهای مختلف و بهطور کلی همه امور مربوط به محصولات شرکت هستند. ساچین آگاروال در این مورد به نکته بسیار جالبی اشاره میکند: شرکت اپل تماما توسط مهندسان بخشهای مختلف و به صورت گروههای کوچک اداره میشود، نه توسط مدیران بخشها. در واقع اپل به جای بهرهگیری از مدیران خود، بیشتر تمرکزش را روی مهندسان شرکت گذاشته و مسئولیتهای مختلف را به آنان محول میکند. آگاروال دلیل تصمیم شرکت اپل مبنی بر محول کردن بیشتر مسئولیتها به مهندسان را درک بهتر مهندسان شرکت از نقاط ضعف محصولات، انتظارات مشتریان و همچنین آخرین وضعیت رقبا میداند. به عبارت دیگر، اپل با این اقدام خود فاصله میان شرکت و مصرفکنندگان را به کمترین مقدار ممکن رسانده و به بهترین وجه ممکن از انتظارات و سلایق خریداران با خبر شده و آنها را در طراحی محصولات خود به کار میگیرد.
نکته مهم بعدی که باید به آن اشاره کرد، رابطه صمیمانه میان مدیران شرکت اپل و سایر کارمندان است.به گفته آگاروال، در این غول تکنولوژی تمامی کارمندان میتوانند بهطور آزادانه پیشنهادات خود را حتی به بالاترین مقامات شرکت نیز ارائه دهند. همچنین شرکت اپل در این زمینه پا را فراتر از حد انتظار گذاشته و از مهندسان جوان شرکت که در ابتدای دوران حضور خود در شرکت هستند میخواهد حداقل هفتهای چهار پیشنهاد کاربردی برای بهبود کیفیت محصولات شرکت ارائه دهند. بدون شک فضای کنونی موجود در شرکت اپل حاصل فرهنگسازی هوشمندانه این شرکت بزرگ در طول سالهای طولانی فعالیتش بوده است؛ فرهنگی که برای پیشرفت شرکت بیشتر بر نظرات و تجربیات کارمندان و مهندسان شرکت متکی است تا مدیران ارشد. در عین حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که اغلب مدیران شرکت اپل پیش از قرار گرفتن در پستهای مدیریتی، مدتهای زیادی بهعنوان مهندس شرکت فعالیت کردهاند. به عبارت دیگر، مدیری که در سایر شرکتها مشغول کار است، نمیتواند به محض ورود به شرکت اپل فعالیت کند بلکه این مهندسان شرکت هستند که با کسب تجربه بهعنوان مدیران ارشد شرکت به فعالیت خود ادامه میدهند.
افرادی که از محصولات شرکت استفاده میکنند، بهطور معمول ایدههای جذاب و کاربردیتری نسبت به سایر افراد ارائه میدهند. همچنین این افراد طبیعتا علاقه بیشتری به کار خود خواهند داشت که باعث افزایش کیفیت کارشان میشود. شرکت اپل نیز از این موضوع به خوبی آگاه بوده و یکی از اصول اصلیاش برای جذب نیرو، علاقهمندی افراد به محصولات شرکت و استفاده از آنها است. ساچین آگاروال در این مورد به علاقه شدید همکاران خود در شرکت اپل نسبت به محصولات و ایدههای شرکت اشاره کرده و معتقد است یکی از دلایل اصلی موفقیت خارقالعاده برند اپل در سالهای اخیر همین نکته به ظاهر ساده بوده است.
بهعنوان آخرین نکته در مورد شیوه مدیریتی برند اپل، باید به طرح تأثیرگذار این شرکت در ایجاد تعادل بین ساعات کاری و زندگی خصوصی کارمندان اشاره کرد. در واقع در شرکت اپل هیچ کارمندی از مدیران ارشد گرفته تا کارمندان معمولی حق انجام ساعات کاری زیاد و خستهکننده را ندارد. البته این امر به آن معنا نیست که در این شرکت افراد از زیر کار شانه خالی کرده یا کم کار میکنند. در حقیقت کارمندان برند اپل در عین حال که سخت کار کرده و در تلاش برای ارتقای جایگاه شرکت هستند به زندگی شخصی خود نیز به خوبی رسیدگی میکنند. در واقع شرکت به اهمیت ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد و تأثیر مستقیم وضعیت زندگی شخصی افراد روی نحوه کار آنان آگاه بوده و با برنامهریزی صحیح، در نهایت کیفیت کاری کارمندان خود را تا حد قابل توجهی افزایش میدهد.
شهریور 17, 1399
مرداد 19, 1399
اسفند 5, 1398
اسفند 5, 1398